łubin, mąka łubinowa

Kwiecień 13, 2015 in Gotując

 

Łubin jako mąka dodawany jest do chleba o czym się szczególnie nie wspomina. Zakupiona przeze mnie mąka łubinowa w zdrowej żywności zaciekawiła mnie i postanowiłam trochę o łubinie się dowiedzieć. Większość informacji dostępnych w języku polskim powtarza się, dlatego poszukałam dalej. Poniżej to, co znalazłam na temat łubinu:

 

 

wildflowers in wyoming - lupine flowers

 

 

Australijski łubin słodki (łubin wąskolistny) jest bogaty w białka, błonnik i przeciwutleniacze. Zawiera bardzo niską zawartość skrobi i jak wszystkie rośliny strączkowe jest bezglutenowy. Niska zawartość skrobii powoduje, że łubin ma bardzo niski indeks glikemiczny.

Łubin może być wykorzystywany do różnych produktów spożywczych, zarówno słodkich i pikantnych w tym codziennych posiłków, tradycyjnych pieczonych potraw i sosów. Na jego wartość skladają się cechy:

Bezglutenowy
Wysokobiałkowy
Bogaty w błonnik i minerały
Prebiotyk dla zdrowia jelit
Wysokie tempo trawienia
Niska zawartość tłuszczu
Wegański
Bez GMO
100% Czyste Pochodzenie rośliny

 

Lupin flowers

 

! Łubin podobnie jak inne uprawy strączkowe, takie jak soja, orzeszki ziemne może powodować reakcje alergiczne (w tym wstrząs anafilaktyczny), u niektórych osób, chociaż takie przypadki są rzadkie.

Rośliny strączkowe (a do nich zaliczany jest łubin) są uważane za bogate źródło minerałów i pierwiastków śladowych.

Łubin posiada wyższą zawartość wapnia i fosforanów niż zboża. Zawartość mikroelementów różni się w zależności od zawartości składników mineralnych w glebie.

Łubin jest jednym z największych źródeł naturalnych aminokwasu argininy, która jest zaangażowana w mające korzystny wpływ na czynność śródbłonka (poprawia wydajność naczyń krwionośnych).

Stwierdzono, że australijski Łubin obniża pH jelita grubego (anty rak) i działa  „pre-biotycznie” więc jest potencjalnie bardzo korzystny dla zdrowia jelit.

Łubin jest bezglutenowy a zatem potencjalnie nadaje się dla osób z celiakią. ​

Co więcej, badania wykazały, że żywność wzbogacona łubinem może pomóc obniżyć poziom cholesterolu, kontrolować poziom cukru we krwi.

 

 

 

Podsumowując:

– mąka łubinowa nie zawiera glutenu, co oznacza, że ​​jest bezpieczna do spożycia przez ludzi z alergią pszenicy lub celiakią;

– łubin ma najniższy indeks glikemiczny (GI) w powszechnie stosowanych ziarnach (dieta bogata w niskie węglowodany GI może być jednym z sekretów długotrwałego zdrowia);

– łubin jest bogaty w błonnik;

– Łubin jest jednym z najlepszych źródeł argininy, to aminokwas, który jak się sądzi zwiększa wydajność naczyń krwionośnych. Najnowsze badania pokazują, że gdy dieta zawiera ten aminokwas, to może on pomóc w zmniejszeniu ciśnienia krwi.

– Zawartość tłuszczu w mące łubinowej to około 7%, a duża część, to wielonienasycone tłuszcze, zawiera też znaczne ilości kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6 oraz posiada wysokie zdolności antyoksydacyjne.

 

 

Wygląda na to, że ta mało znana roślina jest naprawdę warta uwagi i godna polecenia. Pamiętać należy, że osoby uczulone na orzeszki ziemne, czy soję powinny z łubinem jednak uważać)

 

 

źródło: http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://www.lopino.com/&prev=search